تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
4

آقای فضائلی! یک با یک برابر نیست

آقای مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب یادداشت خوبی نگاشته اند در باب مذمت نژادپرستی در حوزه سیاست خارجی . فارغ از این که مصادیق سخنانشان چقدر درست باشد، ولی در باره اصل حرف باید گفت کاملا درست است. منتها همواره ملت ها و کشورهایی قادر بوده اند از نژاد پرستی […]



آقای مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب یادداشت خوبی نگاشته اند در باب مذمت نژادپرستی در حوزه سیاست خارجی . فارغ از این که مصادیق سخنانشان چقدر درست باشد، ولی در باره اصل حرف باید گفت کاملا درست است. منتها همواره ملت ها و کشورهایی قادر بوده اند از نژاد پرستی در حوزه خارجی برهند، که در حوزه داخلی به آشتی رسیده باشند. به عبارت دیگر موازین نژاد پرستی، و تبعیض در حوزه داخلی مورد گفت و گو قرار گرفته باشد، و به تدریج بر سر امحاء آن توافق اجتماعی صورت گرفته باشد.
از این رو به جای بحث نژادپرستی در حوزه سیاست خارجی، باید در نظر گرفت که پیامبر اکرم(ص) ابتدا با ابلاغ اسلام رحمانی، در داخل صلح ایجاد کرد. زمانی که فرمانده لشگر سبز، در فتح مکه شعار امروز روز انتقام سر می دهد، بلافاصله از مقام فرماندهی حذف شده، و فرزندش به جای او به فرماندهی نصب می شود تا شعار امروز روز روز رحمت است سر بدهد. در فتح مکه خانه ابوسفیان، خانه امن می شود، و هر کسی که به آن پناه ببرد در امنیت خواهد بود. فرمان عفو عمومی، و گفت و گو در باره مهمترین مسایل و مشکلات آن بود که جزیره العرب ضعیف را به تمدن قدرتمند آن زمان تبدیل کرد. کفاری که در جنگ ها اسیر می شدند، ابتدا به دلیل شان انسانی شان، و این که خداوند از روح خود درآن ها دمیده است، مورد احترام واقع می شدند و هر کسی می توانست به ۱۰ نفر آموزش و سواد بیاموزد، آزاد می شد. بله. اصل بر یا ایهاالانسان بود، تحقق شعار لااله الاالله برای هر آزادیخواهی است که به انسانیت اعتقاد داشته باشد همانند اعتراض به نادیده گرفتن حقوق اولیه برخی مانند مورد مهسا امینی. ولی شما از ایشان حمایتی نکردید. چرا؟ آیا ایشان انسان نبود؟ آیا ایرانی نبود؟ اگر انسان بودن، و ایرانی بودن، فصل مشترک آدمیان در این سرزمین است، تا چه اندازه حقوق بسیاری برای برخورداری از امکانات مساوی، فدای تبعیضات رایج در حوزه اداری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می شود؟ واقعا آیا یک با یک برابر است؟ یعنی یک انسان در کنار انسانی دیگر، از همان حقوقی برخوردار باید باشد که برخوردار است؟ یا مسلمان نسبت به نامسلمان، مسلمان شیعه نسبت به مسلمان غیر شیعه، شیعه ۱۲ امامی، نسبت به شیعه غیر ۱۲ امامی، و … به نحو دیگری قابل سنجش است و سایر موارد مشابه.
پس آیا همانگونه که می گویید، و درست هم می گویید که خطاب قرآن یا ایهاالانسان و … است و یا ایهاالعرب نیست،.یا استناد شما به آیه ۱۳ سوره حجرات است که چنین می فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِّنْ ذَکَر وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ»؛ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ [اینها ملاک برتری نیست] گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است،
یا استناد شما به شعر حکیم شیراز سعدی بزرگ :
بنی آدم اعضای یک پیکرندکه در آفرینش ز یک گوهرندچو عضوی بدرد آورد روزگاردگر عضوها را نماند قرار
آیا این ها معیار و ملاک سیاستگذاری به ویژه در اسکلت سیاستگذاری های کلان کشور است؟ واقعا آیا یک با یک برابر است؟ این سوال من را به یاد شعری که به خسروگلسرخی نسبت داده شده می اندازد؟ ما این ها را دائم می خواندیم و تکرار می کردیم بخشی از آن چنین است:
معلم پای تخته داد میزد…تساوی را چنین بنوشت : یک با یک برابر استاز میان جمع شاگردان یکی‌برخاستهمیشه یک نفر باید بپاخیزد…به آرامی سخن سر داد:اگر یک فرد انسان واحد یک بودآنکه زور و زر به دامن داشت بالا بود و آنکهقلبی پاک و دستی فاقد زر داشت پایین بود؟اگر یک فرد انسان واحد یک بودآنکه صورت نقره گون، چون قرص مه می‌داشت بالا بودوآن سیه چرده که می نالید پایین بود؟اگر یک فرد انسان واحد یک بوداین تساوی زیر و رو می شدحال می‌پرسم یک اگر با یک برابر بودنان و مال مفتخواران از کجا آماده می‌گردید؟یا چه‌کس دیوار چین‌ها را بنا می‌کرد؟یک اگر با یک برابر بودپس که پشتش زیر بار فقر خم می‌گشت؟…معلم ناله‌آسا گفت:بچه‌ها در جزوه‌های خویش بنویسید:یک با یک برابر نیست …
آقای فضائلی، حکمرانی خوب قبل از آن که به فکر عدم تبعیض نژادی در سیاست خارجی باشد، که در جای خودش حتما باید به آن بیندیشیم و صحیح نیز هست، باید مبتنی بر روابط سالم و امتداد مناسبات داخلی باشد. آیا مناسبات داخلی ما، سیاست خارجی قدرتمندی را بیرون می دهد؟ بگذارید ببینیم وضعیت انتخابات آینده و حق رای مردم چه می شود؟

۲۱۶۲۱۶

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 15483 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
1

آقای فضائلی! یک با یک برابر نیست

آقای مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب یادداشت خوبی نگاشته اند در باب مذمت نژادپرستی در حوزه سیاست خارجی . فارغ از این که مصادیق سخنانشان چقدر درست باشد، ولی در باره اصل حرف باید گفت کاملا درست است. منتها همواره ملت ها و کشورهایی قادر بوده اند از نژاد پرستی […]



آقای مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب یادداشت خوبی نگاشته اند در باب مذمت نژادپرستی در حوزه سیاست خارجی . فارغ از این که مصادیق سخنانشان چقدر درست باشد، ولی در باره اصل حرف باید گفت کاملا درست است. منتها همواره ملت ها و کشورهایی قادر بوده اند از نژاد پرستی در حوزه خارجی برهند، که در حوزه داخلی به آشتی رسیده باشند. به عبارت دیگر موازین نژاد پرستی، و تبعیض در حوزه داخلی مورد گفت و گو قرار گرفته باشد، و به تدریج بر سر امحاء آن توافق اجتماعی صورت گرفته باشد.
از این رو به جای بحث نژادپرستی در حوزه سیاست خارجی، باید در نظر گرفت که پیامبر اکرم(ص) ابتدا با ابلاغ اسلام رحمانی، در داخل صلح ایجاد کرد. زمانی که فرمانده لشگر سبز، در فتح مکه شعار امروز روز انتقام سر می دهد، بلافاصله از مقام فرماندهی حذف شده، و فرزندش به جای او به فرماندهی نصب می شود تا شعار امروز روز روز رحمت است سر بدهد. در فتح مکه خانه ابوسفیان، خانه امن می شود، و هر کسی که به آن پناه ببرد در امنیت خواهد بود. فرمان عفو عمومی، و گفت و گو در باره مهمترین مسایل و مشکلات آن بود که جزیره العرب ضعیف را به تمدن قدرتمند آن زمان تبدیل کرد. کفاری که در جنگ ها اسیر می شدند، ابتدا به دلیل شان انسانی شان، و این که خداوند از روح خود درآن ها دمیده است، مورد احترام واقع می شدند و هر کسی می توانست به ۱۰ نفر آموزش و سواد بیاموزد، آزاد می شد. بله. اصل بر یا ایهاالانسان بود، تحقق شعار لااله الاالله برای هر آزادیخواهی است که به انسانیت اعتقاد داشته باشد همانند اعتراض به نادیده گرفتن حقوق اولیه برخی مانند مورد مهسا امینی. ولی شما از ایشان حمایتی نکردید. چرا؟ آیا ایشان انسان نبود؟ آیا ایرانی نبود؟ اگر انسان بودن، و ایرانی بودن، فصل مشترک آدمیان در این سرزمین است، تا چه اندازه حقوق بسیاری برای برخورداری از امکانات مساوی، فدای تبعیضات رایج در حوزه اداری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می شود؟ واقعا آیا یک با یک برابر است؟ یعنی یک انسان در کنار انسانی دیگر، از همان حقوقی برخوردار باید باشد که برخوردار است؟ یا مسلمان نسبت به نامسلمان، مسلمان شیعه نسبت به مسلمان غیر شیعه، شیعه ۱۲ امامی، نسبت به شیعه غیر ۱۲ امامی، و … به نحو دیگری قابل سنجش است و سایر موارد مشابه.
پس آیا همانگونه که می گویید، و درست هم می گویید که خطاب قرآن یا ایهاالانسان و … است و یا ایهاالعرب نیست،.یا استناد شما به آیه ۱۳ سوره حجرات است که چنین می فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِّنْ ذَکَر وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ»؛ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ [اینها ملاک برتری نیست] گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است،
یا استناد شما به شعر حکیم شیراز سعدی بزرگ :
بنی آدم اعضای یک پیکرندکه در آفرینش ز یک گوهرندچو عضوی بدرد آورد روزگاردگر عضوها را نماند قرار
آیا این ها معیار و ملاک سیاستگذاری به ویژه در اسکلت سیاستگذاری های کلان کشور است؟ واقعا آیا یک با یک برابر است؟ این سوال من را به یاد شعری که به خسروگلسرخی نسبت داده شده می اندازد؟ ما این ها را دائم می خواندیم و تکرار می کردیم بخشی از آن چنین است:
معلم پای تخته داد میزد…تساوی را چنین بنوشت : یک با یک برابر استاز میان جمع شاگردان یکی‌برخاستهمیشه یک نفر باید بپاخیزد…به آرامی سخن سر داد:اگر یک فرد انسان واحد یک بودآنکه زور و زر به دامن داشت بالا بود و آنکهقلبی پاک و دستی فاقد زر داشت پایین بود؟اگر یک فرد انسان واحد یک بودآنکه صورت نقره گون، چون قرص مه می‌داشت بالا بودوآن سیه چرده که می نالید پایین بود؟اگر یک فرد انسان واحد یک بوداین تساوی زیر و رو می شدحال می‌پرسم یک اگر با یک برابر بودنان و مال مفتخواران از کجا آماده می‌گردید؟یا چه‌کس دیوار چین‌ها را بنا می‌کرد؟یک اگر با یک برابر بودپس که پشتش زیر بار فقر خم می‌گشت؟…معلم ناله‌آسا گفت:بچه‌ها در جزوه‌های خویش بنویسید:یک با یک برابر نیست …
آقای فضائلی، حکمرانی خوب قبل از آن که به فکر عدم تبعیض نژادی در سیاست خارجی باشد، که در جای خودش حتما باید به آن بیندیشیم و صحیح نیز هست، باید مبتنی بر روابط سالم و امتداد مناسبات داخلی باشد. آیا مناسبات داخلی ما، سیاست خارجی قدرتمندی را بیرون می دهد؟ بگذارید ببینیم وضعیت انتخابات آینده و حق رای مردم چه می شود؟

۲۱۶۲۱۶

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 15484 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید