تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۰۸

دستگاه‌های دولتی در صف حمایت از رضا و طاووس؛ از پیگیری درمان تا بازسازی خانه/ «دیوارها را سفید گل‌گلی رنگ کنید»

رویا بابائی: انتشار گزارش زندگی طاووس و رضا، دو فرد معلول‌ کم‌توان‌ ذهنی قزوینی که در هفته گذشته موج وسیعی از واکنش‌ها را برانگیخته بود به تلاش دستگاه‌های دولتی برای حمایت از این خواهر و برادر منجر شد. این‌بار خدا از پیله تنهایی طاووس و رضا خود را نشان داد. آهسته نجوا کرد و صدای […]



رویا بابائی: انتشار گزارش زندگی طاووس و رضا، دو فرد معلول‌ کم‌توان‌ ذهنی قزوینی که در هفته گذشته موج وسیعی از واکنش‌ها را برانگیخته بود به تلاش دستگاه‌های دولتی برای حمایت از این خواهر و برادر منجر شد.
این‌بار خدا از پیله تنهایی طاووس و رضا خود را نشان داد. آهسته نجوا کرد و صدای تنهایی‌شان را به گوش انسان‌هایی که دل‌ در گرو انسانیت دارند رساند. طاووس و رضا پس از چهل سال بالاخره شناخته شدند. صدایشان پس از سالها سکوت عاقبت از پشت دیوارهای بی‌کسی شنیده شد و حالا یک ایران کس و کار آنهاست.آری، خداوند در دل‌های شکسته آشیان دارد.
واکنش کاربران
در فضای مجازی تعداد زیادی از کاربران آمادگی خود را برای حمایت مالی، تأمین اقلام زندگی و به عهده گرفتن روند درمان این خواهر و برادر کم‌توان ذهنی اعلام کردند.
یکی از کاربران با اعلام آمادگی برای تأمین تغذیه این دو نفر برای مدت یکسال، حس انساندوستی خود را نشان داد. خانواده‌ای برای به عهده گرفتن سرپرستی طاووس و رضا داوطلب شدند. یکی از کاربران اینستاگرام با بیان این مطلب که من سفیدکار هستم، حاضر به گچ‌کاری خانه این خواهر و برادر شد. چند ایرانی ساکن در خارج از کشور خواهان حمایت مالی از راه دور شده و عده بی‌شماری از هموطنان از نقاط دور و نزدیک با پیشنهادات مختلف آماده حمایت از این دو نفر شدند.

فرماندار در صف اول‌
در میان مسئولان و دستگاه‌های دولتی، فرماندار قزوین اولین‌ داوطلب بازدید از محل زندگی این دو نفر و اتخاذ تمهیدات لازم برای بهبود شرایط آنان شد.
غلامحسین اسلامی صدر شبانه خود را به خانه طاووس رساند و پس از بازدید از منزل او در گفتگوی تلفنی‌ مدیرکل بهزیستی استان‌ را مکلف به پیگیری امور درمانی این دو نفر، تعمیر منزل و تهیه وسایل مورد نیاز زندگی کرد.
ورود نماینده دادستان
نماینده دادستان قزوین نیز دومین مسئولی بود که با برگزاری جلسه با حضور مدیران بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی و فرمانداری قزوین به بررسی اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بهزیستی برای بهبود وضعیت طاووس و رضا پرداخت.
حجت‌الاسلام سقراط کلینی با اشاره به ثروت کلان کشور از وجود خانواده‌ای با مشکلات عمیق اجتماعی، مالی و بیماری‌های روحی و همچنین عدم اطلاع نهادهای مربوطه از شرایط زندگی آنها ابراز ناراحتی کرد.
وی مهم‌ترین هدف این جلسه را اتخاذ راهکارهای لازم برای‌ رفع مشکلات این خانواده و همچنین پیشگیری از بروز موارد مشابه دانست و تأکید کرد: اطلاع از نمونه مذکور حجتی‌ برای‌ اهتمام و جدیت‌ در عدم تکرار این مسأله‌ است‌ و ما نباید دوباره شاهد چنین مواردی باشیم‌.
کلینی در ادامه با حضور در منزل طاووس و رضا و بازدید از وضعیت زندگی و سطح بهداشت آنان از اداره کل بهزیستی استان خواست تا در کمترین زمان‌ نسبت به نظافت منزل اقدام، روند درمان هر دو نفر را با حضور پزشک متخصص آغاز و کلیه روال مربوط به تعمیر و بازسازی منزل را بررسی کند.
بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب قزوین همچنین نیروی انتظامی را چشم دستگاه قضا در سطح جامعه خواند و از این نهاد خواست تا نسبت به ارتباط و همکاری پررنگ با کمیته امداد و بهزیستی اقدام کند.
همچنین فعال کردن‌ گشت‌ در همه ساعات شبانه‌روز و توجه به‌ ساکنان‌ محلات‌ از دیگر دستورات‌ کلینی به نیروی انتظامی بود.

اقدام معاون سیاسی فرماندار قزوین
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار قزوین از اقدام خبرنگار خبرآنلاین برای اطلاع‌رسانی وضعیت طاووس و رضا قدردانی کرد.
محسن رحیمی با بیان این مطلب که‌ در خصوص شرایط خانواده طاووس به دنبال مقصر نیستیم، بیان کرد: همه‌ نهادهای مسئول در این مسأله به یک اندازه مقصرند.
وی با تأکید بر مدیریت‌ کردن کمک‌ها و حمایت‌ها از خانواده طاووس، گفت: در این زمینه باید با برنامه‌ریزی و هدف‌دار عمل‌ شده و از موازی کاری و انجام حمایت‌های مشابه جلوگیری شود.
رحیمی همچنین اطلاع‌رسانی را راهکار موثری‌ برای آگاه‌سازی جامعه و ایحاد مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد.
اقدامات بهزیستی‌
مدیر کل بهزیستی استان نیز اعلام کرد: مستمری موقت طاووس و رضا تا شش ماه برقرار و پس از جمع‌آوری مدارک، پیگیری روند درمان و تعیین تکلیف سرپرستی آنها به‌صورت دائم ادامه خواهد داشت.
حسین دهباشی دلیل نداشتن‌ گاز در این خانه را به دلیل احتمال بروز خطر برای ساکنان آن معقول دانست و افزود: انجام تعمیرات منزل‌، نیازمند شناسایی مالک اصلی و بررسی استحکام بنای ساختمان است.
وی اولویت را با درمان رضا و خواهرش دانست و افزود: بررسی صلاحیت زندگی مستقل برای این دو و بررسی روش‌های‌ انتقال به مرکز یا تعیین سرپرست و تعیین تکلیف قیم همگی در حال انجام است.
دهباشی با بیان اینکه این خانواده از تغذیه و سطح بهداشت مناسبی برخوردار بوده‌اند، عدم ارتباط طولانی مدت با جامعه را زمینه‌ساز تشدید مشکلات روحی در طاووس و برادرش دانست و گفت: تأکید دارم تیم روانشناسی علوم پزشکی تشخیص روش درمان را بر عهده بگیرد و امیدارم بتوانیم این خواهر و برادر را در همین خانه اسکان دهیم‌.
مدیر کل بهزیستی استان قزوین همچنین با استناد به ماده ۲۹ قانون‌ حمایت از معلولان، بیان کرد: مرکز آمار مکلف است‌ جمعیت افراد دارای معلولیت را به تفکیک نوع معلولیت شناسایی کند و سازمان بهزیستی در شناسایی معلولان تکلیفی‌ ندارد.
وی تأکید کرد: بهزیستی فقط‌ در تشخیص نوع و شدت معلولیت تکلیف دارد و طرح cbr‌ و شناسایی خانه به خانه معلولان ویژه مناطق روستایی است نه شهری و چنانچه بهزیستی‌ معلولی را شناسایی کند که خانواده‌اش‌ حاضر به پذیرفتن حمایت بهزیستی نباشد الزامی به اجبار آنها نداریم مگر آنکه بیم آسیب‌ یا معلول آزاری در میان باشد.
دهباشی‌ همچنین بیان کرد: طبق گزارش پزشکی قانونی بین ۶ تا ۱۰ ساعت از مرگ برادر طاووس و رضا گذشته بود و روایت همسایه‌ها با توجه به ارتباط دورشان با این خانواده و همچنین توضیحات طاووس با توجه به شرایطی که دارد در خصوص زمان‌ مرگ قابل استناد نیست‌.

معاون اجتماعی ستاد اجرای فرمان امام
معاون ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) نیز از دیگر مسئولانی بود که پیگیر وضعیت این‌ خواهر و برادر و حمایت از آنها شد.حجت‌الاسلام علی‌اصغر جهانشاهلو با تهیه بسته ارزاق و بازدید از منزل این دو نفر، تأمین ایزوگام، کالای خواب، اجاق گاز، بخاری، کولر و انجام گازکشی منزل را به عهده گرفت‌.
مرکز نیکوکاری آیه
همچنین موسوی، مدیر خیریه آیه و همکاران وی به درخواست معاون دادستان در منزل طاووس حضور پیدا کرده و در خصوص هزینه‌های تعمیر و بازسازی منزل برآورد هزینه کردند.
موسوی ضمن اعلام آمادگی برای تأمین بخش مهمی از هزینه‌های تعمیر منزل و تلاش برای تهیه وسایل نو، نسبت به حفظ و نگهداری آن دسته از وسایلی که طاووس و برادرش به آنها وابستگی عاطفی دارند، تأکید کرد.
کمیته امدادمدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی استان قزوین هم از پیدا کردن خَیِر برای حمایت جدی از طاووس و برادرش خبر داد.
قربانی اطلاع داد: با انعکاس شرایط طاووس‌ و رضا به یکی از خیران، وی آمادگی حمایت از این خواهر و برادر را دارد و این اتفاق قدم بزرگی در رفع مشکل آنها خواهد بود.
همراه دور و نزدیک طاووس و رضا
اقمشه، فرد خیِری که در این سال‌ها از دور و نزدیک مراقب طاووس و رضا بوده، نیز بیان کرد: پدر طاووس سالها پیش باغبان ما بود. او سالم بود اما همسرش همین مشکلات طاووس و رضا را داشت و همه بچه‌ها هم آن را از مادرشان به ارث بردند و من در این سال‌ها به پاس قدردانی از زحمات پدرشان‌ هوای بچه‌ها را دارم‌.
او افزود: خانه متعلق به من نیست بلکه ما زمینه خرید اقساطی این‌ خانه را حدود ۴۰ سال پیش برای این خانواده فراهم کردیم‌. می‌دانم اقساط تا یک جایی پرداخت می‌شد اما پس از آن رها شد و الان سند مالکیت به نام خودشان نیست‌.
وی از معاون دادستان خواست روند پیگیری سند خانه را بررسی کند تا خانه از دست طاووس و رضا نرود.
اقمشه تعمیر سقف را واجب‌ترین اقدام دانست و خاطرنشان کرد: اگر سقف تعمیر نشود با اولین بارندگی همه اقدامات بازسازی خانه هدر خواهد رفت‌.
وی تأکید کرد: بهداشت خانه باید تأمین شود. پزشکی قانونی در گزارش خود آورده که عباس برادر مرحوم بچه‌ها دچار عفونت معده بوده و من نمی‌خواهم طاووس و رضا هم دچار این مشکل شوند.

سفید گل‌گلی‌
رضا می‌گوید: وسایل خانه نو و سالم‌اند. آنها را دور نریزید.‌ وسایل جدید هم نیاز نیست‌، همین‌ها خوبند. خانه را هم خودم مرتب می‌کنم، شما فقط سقف را ایزوگام کنید.
طاووس اما زیرزیرکی می‌خندد. کم‌روست‌ اما به زبان می‌آید و از معاون دادستان برای دیوارهای خانه کاغذ دیواری سفید گل‌گلی می‌خواهد.
او در ذهنش با نی‌نی و خانم ناصری حرف می‌زند. آرام و در گوشی می‌گوید: کسی نمی‌داند اما آنها دوستانم هستند. آنها هم سفید گل‌گلی‌ دوست دارند. سفید گل‌گلی‌ تمیزه. دل‌بازه.
دنیای طاووس‌ در خلال سال‌های تنهایی و انزوا رنگ باخته، مانند دیوارهای خانه، مانند سقف نمور و ساختمان بی‌جان‌ قدیمی‌شان‌ اما هنوز هم جرقه‌های امید را در نگاهش می‌توان دید.
با اینکه در چشم چپ رضا آب‌مروارید تشخیص داده شده اما او سرحال‌تر از طاووس است. تا اسم جراحی را می‌شنود سریع می‌گوید: چشمم خودش خوب می‌شود. دکتر احتیاج نیست. احساسی حاکی از مناعت طبع و هراس‌. هراس از مراجعه به دکتر، خارج شدن از نقطه امن، از دست دادن زندگی که به آن خو کرده…
کمی بعد در حالی‌که کارگرها که‌ با پیگیری‌ معاون دادستان و هماهنگی اداره بهزیستی آمده و مشغول نظافت خانه و انتقال لوازم فرسوده و از کار افتاده خانه به بیرون هستند رضا وسط کوچه در میان لوازم دور ریز می‌نشیند و هرازگاهی از بین آنها تکه چوب، جعبه‌ یا تکه پارچه‌ای برمی‌دارد و طوریکه کارگرها متوجه آن نشوند با خود به داخل حیاط می‌برد.طاووس هم که بین حیاط و کوچه در رفت و آمد است. آهسته می‌گوید: توی دلم رخت می‌شویند. این وسایل همه سالم‌اند، می‌خواهند کجا ببرندشان؟
اما خدا از بالای سرشان لبخند می‌زند، او می‌داند زندگی از حالا به بعد با آنها مهربان خواهد بود…

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 12537 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید