تاریخ: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰:۱۹
2

ربات پیشرفته ام‌آی‌تی، نرم‌ترین میوه‌ها را هم بدون له شدن برمی‌دارد!

غزال زیاری: محققان دانشگاه MIT این روزها در حال توسعه سیستم رباتیک جدیدی هستند که بینایی رایانه‌ای را با گیره رباتیک نرمی ترکیب می‌کند تا بازوی رباتیک بتواند طیف گسترده‌ای از اقلام را جمع‌آوری و بسته‌بندی کند. شاید این برای ما شبیه به داستانی علمی تخیلی باشد، ولی تا تحقق این رؤیا فاصله زیادی نداریم. […]



غزال زیاری: محققان دانشگاه MIT این روزها در حال توسعه سیستم رباتیک جدیدی هستند که بینایی رایانه‌ای را با گیره رباتیک نرمی ترکیب می‌کند تا بازوی رباتیک بتواند طیف گسترده‌ای از اقلام را جمع‌آوری و بسته‌بندی کند. شاید این برای ما شبیه به داستانی علمی تخیلی باشد، ولی تا تحقق این رؤیا فاصله زیادی نداریم.
به گزارش خبرآنلاین، این ربات RoboGrocery نام گرفته و محققان دانشگاه MIT طراحی و مهندسی آن را برعهده دارند. ربات بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند طیف وسیعی از اقلام، از قوطی سوپ و وعده‌های غذایی بسته‌بندی شده و ظروف بستنی گرفته تا اشیاء بسیار ظریف‌تری مثل چنگال، کلم پیچ، کلوچه و حتی نان را بسته‌بندی کند.
نحوه کارکرد ربات
در انگشتان این ربات، مجموعه‌ای از حسگرهای فشار طراحی شده تا ربات بتواند اشیای مختلفی را در دست بگیرد و بدین ترتیب، نوع محصولی را که در دست دارد، تعیین کند. این در واقع سیستمی دو قسمتی است که از یک سیستم بینایی برای تشخیص اجسام، اندازه آنها و نحوه قرارگیری‌شان روی نوار جلوی صندوق فروشگاه استفاده می‌کند تا آنها را از روی نوار بردارد.

در مرحله بعد، گیره ربات بسته‌بندی، به آرامی و با لمس کردن اشیا، آن‌ها را برمی دارد و دقیقاً می‌داند که تا چه اندازه باید به اقلام فشار وارد کند تا مانع از له شدن موادغذایی حساس شود. در ادامه ربات اجسام را بلند می‌کند و آنها را در کیسه‌های خرید قرار می‌دهد و حتی می‌تواند تشخیص دهد که هر یک از اقلام، از جمله اقلام ظریف باید در کدام کیسه بسته‌بندی شوند؛ بدین ترتیب دیگر خریدار نگران له شدن انگورها یا نان توسط دیگر اقلام سنگین خریداری شده نخواهد بود.
این در واقع گام بزرگی برای بهره‌گیری از ربات‌ها در مکان‌های عمومی، از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی است.

این در حالی است که سال‌هاست ایده جایگزینی ربات‌ها به جای انسان‌ها ذهن محققان را به خود درگیر کرده و احتمالاً تا زمان پیاده‌سازی عمومی و اجرای چنین ایده‌ای هنوز سال‌ها فاصله داریم.
با این وجود حتی شنیدن ایده‌ای که دانشمندان MIT در حال پیاده‌سازی آن هستند، جذاب و هیجان انگیز است. به زودی جزئیات طراحی این ربات و آزمایشهای انجام شده، در مقاله جدیدی منتشر خواهد شد.
منبع: bgr
۵۴۳۲۱

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 129032 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.